technika

 

Volvo L3314N

Naše prvé vozidlo ktoré sme vlastnili je Volvo L3314N Feltvogn tzn. poľné vozidlo. Toto vozidlo sa prezýva aj Laplander alebo Valp (šteňa). Vlastníme štyri kusy tohto vozidla. Vozidlá sú dovezené z Nórska. Jeden kus je zrenovovaný a tri sú pred renováciou. Naše vozidlá sú modely s plachtovou strechou, tzv.soft top s 24V elektrickým systémom (aby spĺňalo predpisy NATO) a sklápacím čelným sklom (L3314N, písmeno N označovalo že vozidlo je určené pre nórsku armádu) ale vyrábali sa aj modely s pevnou strechou (L3314HT), rádiovoz (L3315) a s bezzáklzovým kanónom (L3304) , a tiež model s plachtovou strechou (L3314SU) pre švédsku armádu, ktorý bol osadený 12V elektrickým systémom a nedisponoval sklápacím čelným sklom. Tieto vozidlá boli používané v armádach Švédska, Nórska, Holandska a Saudskej Arábie. Vozidlá boli vyrobené v roku 1963.

Technické údaje: 

  • Motor: B18 A, radový štvorvalec
  • Max. rýchlosť: 100 km/h
  • Palivo: olovnatý benzín
  • Výkon: 65 hp (48kW)
  • Objem: 1,78 l
  • Kompresia: 8,5:1
  • Spotreba: 12l/100km
  • Prevodovka: modifikovaná Volvo M 40, 4-stupňová manuálna, so spiatočkou
  • Prevodová skriňa: ZF VG 50
  • Predná náprava: Salisbury 4HS-001-85
  • Zadná náprava: Salisbury 4HA-00-92 s POWR-LOK diferenciálnou brzdou

Zaujímavosti: V tom období to bolo najpoužívanejšie vozidlo Švédskej a Nórskej armády. Vozidlo sa vyznačovalo aj náhonom 4×4 kt. sa zapínal v náhonoch kolies rýchlozapínákmi (zn.AVM). Feltvogn zvláda výborne všetky typy terénu vďaka svojej svetlej výške a výborným gumám sa cíti dobre, aj v tých najzložitejších terénoch ako je napr. piesok. 


Volvo C303

 

Ďalšie vozidlo značky Volvo je Volvo C303 TGB 111A ( TGB – Terrängbil – Terénne vozidlo), prezývané tiež Aluzink kvôli konštrukcii vozidla, nakoľko jeho karoséria je z hliníka a zinku. Bolo to v poradí druhého vozidlo Volvo, ktoré vlastníme. Vozidlo bolo dovezené z Nemecka a vyrábané vo Švédsku, jeho produkcia začala v r.1974 a naše vozidlo bolo vyrobené v tom istom roku. Vyrábali sa rôzne typy tohto vozidla delili sa hlavne podľa počtu náprav tzn. verzie 4×4 a 6×6.
Verzie 4×4 (C303):  TGB 11 – Základný model s pevnou strechou, TGB 1111 – Protitankový model s plachtovou strechou, vyzbrojený bezzáklzovým kanónom Pvpj 1110 90mm, TGB 1112 – Model s pevnou strechou, vybavený vysielačkami a príslušenstvom
Verzie 6×6 (C304): TGB 13 – Základný model s pevnou strechou, TGB 1313 – Model s pevnou strechou, vybavený vysielačkami a príslušenstvom, TGB 1314 – Sanitka s pevnou strechou, TGB 1321 – Model s pevnou strechou vybavený vysielačkami, používaný na navádzanie artilérie
Verzie 6×6 (C306): TGB 21 – Model na transport až 19 vojakov, TGB 22 – Model na transport až 11 vojakov a prepravu protilietadlovej strely RBS-70
Naše vozidlo je zo Švédskej armády a je vyzbrojené guľometom MG-53 ktorý je olafetovaný na streche a strelec má k nemu prístup zo strešného okna. Toto vozidlo je nástupca vozidla Volvo L3314.

Technické údaje:

  • Max. rýchlosť: 110 km/h
  • Motor: B30 A , radový šesťvalec
  • Palivo: olovnatý benzín
  • Výkon: 125 hp (93 kW)
  • Objem: 2,98l
  • Váha:
    • Tgb 11: 2,400 kg, max. 3,500 kg 
    • Tgb 13: 2,820 kg, max. 4,700 kg 
    • Tgb 20: 3,390 kg, max. 5,700 kg
  • Spotreba: 18l/100km
  • Odpruženie pomocou listových pier
  • Portálové nápravy
  • Brzdy: bubnové na všetkých kolesách
  • Prevodovka: 4-stupňová manuálna, so spiatočkou

Zaujímavosti: Oproti predošlému modelu už bolo možné zapínať náhon na všetky kolesá v kabíne vodiča na základe podtlakovému systému. V roku 1983 toto vozidlo vyhralo Paríž Dakar vo svojej kategórii.

Land Rover Series IIA 109 Forward Control

Land Rover Series IIA 109 Forward Control LHD je prvý reprezentant britskej armády v období studenej vojny v našej brigáde, bol vo veľmi malom počte používaný britskou armádou. Priviezli sme ho v marci 2017, z Rakúska. Je to Land Rover , Series 2A (Druhej série, A – prvá verzia), Forward Control, čo značí že kabína je posunutá nad motor a prednú nápravu. Týmto vozidlom spoločnosť Land Rover v rokoch 1962-1972 odpovedala na nedostatočnú ložnú plochu Land Roverov II/IIa 109. Náš Land Rover je vo verzii valník a s ľavostranným riadením. Nakoľko tieto vozidlá neboli vyrobené vo veľkom počte a mnoho z nich trpelo ako pracovné autá, mnoho sa ich nezachovalo a jedná sa tak o veľkú raritu.

Technické údaje:

  • Motor: Land Rover 10J, radový štvorvalec
  • Max. rýchlosť: 80 km/h
  • Palivo: nafta
  • Výkon: 63 hp (46 kW)
  • Objem: 2,286 l
  • Spotreba: 12l/100km
  • Váha: 1910kg
  • Maximálna hmotnosť: 3,5t

Zaujímavosti: Náhon 4×4 je na vozidle možné zapnúť ako aj z kabíny pomocou páčky, tak aj na kolesách pomocou rýchlozapínákov od spoločnosti SuperWinch. Spoločnosť Land Rover v ľavostranných verziách nechala radiacu páku a páku pre zapínanie redukcíi a 4×4 na pôvodnom mieste ako bola v pravostrannej verzii. Verzií 2A 109 Forward Control bolo s dieslovým motorom LR 10J vyrobených iba 5 kusov.


Faun Kraka

Slovo Kraka, zo slova Kraftkarren, v preklade Kraft – sila, karren – vozík. Toto vozidlo bolo používané v službách nemeckého Bundeswehru parašutistickými jednotkami ako prieskumné vozidlo. Kraku sme priviezli z Nemecka a bol to náš druhý stroj. Výroba začala v r.1974 a vyrobených bolo 762 kusov z toho zachovaných do dnešného dňa je cca 200ks, čo z kraky robí obrovskú raritu. Naše vozidlo je ozbrojené gulometom MG-53. Tiež je vybavené elektrickým navijákom na prednej maske. Kraku sme začali renovovať v zime 2011 a renovácia bola hotová v júni 2012. 

Technické údaje:

  • Max. rýchlosť: 60 km/h 
  • Motor: BMW 427, dvojválec boxer
  • Palivo: olovnatý benzín
  • Výkon:19 kW pri 5000/min 
  • Objem: 697cm³
  • Váha: cca 700kg
  • Spotreba: cca 4l/100km
  • Odpruženie pomocou listových pier
  • Brzdy: bubnové na všetkých kolesách
  • Prevodovka: 4-stupňová manuálna, so spiatočkou

Zaujímavosti: Faun Kraka bola používaná parašutistami Bundeswehru na prieskum po zoskoku. Kraka sa prevážala väčšinou v lietadlách alebo vrtuľníkoch, v zloženej polohe. Vojaci ju pred rámom motora zložili v kĺbe do tvaru kocky, následne ju naložili a pred zoskokom ju pripli hákmi na padák a vyhodili z lietadla. Vojaci po vyhodení vozidla skočili za ním a po dopade na zem ju rozložili a uskutočňovali na nej prieskum. Na Krake nebola možnosť náhonu 4×4 (iba náhonu zadného), pretože bola konštruovaná tak, aby mala čo najnižšiu váhu. Priechodnosť však kompenzujú špeciálne gumy (Lipsoid – Nylon) ktoré boli vyvinuté len pre toto vozidlo. Jej konštrukcia ju predurčovala najmä na lesné cesty a do lahších terénov kt. zvláda výborne. 


Volvo BV 202 N

Volvo BV 202 N alias Snowcat (snežná mačka) je pásové vozidlo z nórskej armády určené do extrémnych snežných terénov. BV – skratka slova Bandvagn – pásový voz (švédsky), alebo Beltevogn (nórsky). Produkcia začala v roku 1964 v meste Arvika vo Švédsku a bola ukončená v r.1981. Pokračovateľom snowcatu sa stal Hägglund BV 206, nakoľko tejto firme predalo Volvo licenciu na výrobu. Aj keď bol už Hägglund zaradený do švédskej armády, vojaci naďalej s obľubou používali snowcat, pretože jeho manuálna prevodovka bola tichšia a spoľahlivejšia ako automatická prevodovka Hägglundu. Naše vozidlo bolo privezené z Nórska, vyrobené v r.1964, v prevedení dielňa technickej pomoci. Snowcat používa motor z Volva L3314N konkrétne B18 A avšak s rozdielom že v tomto prípade sú použité dva karburátory so vzduchovými filtrami. Snowcat bol vyrábaný v dvoch verziách, najskôr verzia MK1 82.5 hp (61.5 kW) s motorom B18 (toto je verzia ktorú vlastníme), neskôr v modifikovanej verzii MK2  97 hp (72 kW) s motorom B20. Bol používaný v Nórskej, Švédskej, Kanadskej, Anglickej, Fínskej a pár kusov aj v Československej armáde.

Technické údaje:

  • Max. rýchlosť: 60 km/h 
  • Motor:  vo verzii MK1 B18, MK2 B20
  • Palivo: olovnatý benzín
  • Výkon: MK1 82.5 hp (61.5 kW),MK2 97 hp (72 kW) 
  • Objem: MK1 1,78l , MK2 1,98l
  • Váha: 3,2t
  • Spotreba: cca 30l/100km
  • Brzdy: centrálna bubnová
  • Prevodovka: 4-stupňová manuálna, so spiatočkou

Zaujímavosti: Snowcat získal svoju prezývku kvôli ťažkým zasneženým horským terénom do ktorých bol určený a tiež schopnosti ich zdolať. Nemá problém so žiadnym terénom a to ani v prípade piesku. Dokáže plávať pri rýchlosti 7km/hod. bez prípravy. Veľkou zaujímavosťou na tomto stroji je, že sa ovláda volantom, pretože je skonštruovaný tak aby sa pri zatočení volantom točil v hydraulickom kĺbe, cez kt. je spojený s prívesom (tzn. kabína nevie ísť bez prívesu) ktorý je taktiež hnaný. Pásy na tomto vozidle sú Kegresse, z gumy ktorá je vystužená zvnútra oceľovými vláknami.

 


Saurer 4K 4FA-G2 (Grenadier-Schützenpanzer)

V našej zbierke sa nachádza aj vozidlo Saurer 4K 4FA-G2 (Grenadier-Schützenpanzer). Vozidlo používané rakúskym Bundesheer-om, vyrábané od roku 1961-1965. Vyrobených bolo len 443 kusov. Vozdilo bolo privezené z Rakúska v roku 2014. Ide o verziu G2 vyzbrojenú 20mm  rýchlopalným kanónom Oerlikon Contraves a guľometom ako inak MG-53. Vyrábali sa aj ďalšie modely napr. sanitárny, mínometný, transportný s guľometom Browning cal.50 a rádiovoz.

Technické údaje:

  • Max. rýchlosť: 65km/h (40mph)
  • Motor:  Saurer radový šesťvalec s turbom
  • Palivo: nafta
  • Výkon: 250hp (184 kW)
  • Objem: 10l 
  • Váha: 15t
  • Spotreba:70l/100km 
  • Prevodovka: automatická 3-stupňová, so spiatočkou

Zaujímavosti: Vozidlo je vybavené gumovými vložkami v pásoch, ktoré ho robia spôsobilé aj na premávku na bežných komunikáciách bez výrazného poškodenia vozovky. Veža je otáčaná ručne ale aj napriek tomu je to veľmi rýchle a ľahké. Posádku tvorí vodič, strelec, veliteľ a 7 vojakov. Zdoláva všetky druhy terénu okrem vody, pretože nevie plávať avšak má vysokú brodivosť po výšku výfukov. Ovládané je pomocou volantu. 

 

Tatra 813 8×8 KOLOS

 

Vozidlo Tatra 813 je vozidlo z česko-slovenska. Je to ťažký terénny nákladný automobil ktorý sa vyrábal v období od roku 1967 – 1982 ako pre civilné tak aj vojenské využitie. Naša Tatra je verzia s valníkom a krátkou kabínou. Tatru sme zakúpili v marci roku 2015 a renovácia bola dokončená Martinom Uhlíkom v apríli 2016 po mnohých komplikáciách.

Technické údaje:

  • Max. rýchlosť: 80 km/h 
  • Motor: vzduchom chladený vidlicový dvanásťválec T930
  • Palivo: nafta
  • Výkon:190 kW pri 1300 otáčkach/min 
  • Objem: 17643 cm³
  • Váha: cca 13 ton
  • Spotreba: cca 50 l/100km
  • Odpruženie vpredu listové perá a hydraulické teleskopické tlmiče, vzadu listové perá
  • Brzdy: bubnové, vzduchotlakové
  • Prevodovka: 5-stupňová manuálna, so spiatočkou

Praga V3S

Praga V3S je česko-slovenský nákladný terénny automobil. Označenie V3S znamená Vojenský trojnápravový špeciál, ľudovo prezývaná ´´vétrieska´´. Praga V3S bola vyrábaná od roku 1953 do roku 1985. V3S sme zakúpili v roku 2015. Naša verzia je pojazdná dielňa.

  • Max. rýchlosť: 60 km/h 
  • Motor: vzduchom chladený radový šesťválec Tatra 912
  • Palivo: nafta
  • Výkon: 73 kW pri 2000 otáčkach/min 
  • Objem: 7412 cm³
  • Váha: cca 6 ton
  • Spotreba: cca 30 l/100km
  • Odpruženie listové
  • Brzdy: bubnové
  • Prevodovka: 4-stupňová manuálna, so spiatočkou